W CO WIERZYMY

 

 

Najlepsz膮 "Zasad膮 Wiary" jest niew膮tpliwie Pismo 艢wi臋te, mo偶na je potraktowa膰 jako list pisany wprawdzie ludzk膮 r臋k膮, lecz pod Boskim Natchnieniem. Poniewa偶 jednak obj臋to艣膰 Biblii jest obszerna i na jej przeczytanie potrzeba wiele czasu, dlatego zdecydowali艣my si臋 na kr贸tkie uj臋cie swoich wierze艅 opartych na tekstach biblijnych. Tych kilka zda艅 ka偶dego punktu jest niejako esencj膮 tego, co wyznajemy. Ka偶dy punkt uzasadniony jest kilkoma fragmentami Pisma 艢wi臋tego. (Iz 43,5-7; Ef 3,14-15; DzAp 20,28; 1Kor 1,2; 11,22; 15,9; 2Kor 1,1; 1Tym 3,15).

 

Naszym gor膮cym 偶yczeniem jest, aby ka偶dy chrze艣cijanin zapoznaj膮c si臋 z tre艣ci膮 "Zasad Wiary" m贸g艂 je z uwag膮 przeanalizowa膰 i zbada膰. Pragniemy r贸wnie偶 zach臋ci膰 ka偶dego, by nie poprzesta艂 na przeczytaniu ich, lecz by rozpocz膮艂 systematyczne studiowanie ca艂ego Pisma 艢wi臋tego. Biblia powinna si臋 sta膰 codzienn膮 lektur膮 ka偶dego chrze艣cijanina, poniewa偶 zawarta w nim nauka mobilizuje do prowadzenia moralnego, a co za tym idzie, chrze艣cija艅skiego 偶ycia. Podane do Waszych r膮k "Zasady Wiary" s膮 kr贸tkimi zapisanymi twierdzeniami, w kt贸re Ko艣ci贸艂 wierzy i kt贸re przyjmuje, uznaj膮c je za zgodne z Pismem 艢wi臋tym. Stwierdzamy, 偶e je偶eli otrzymamy lepsze zrozumienie, jeste艣my gotowi je poprawi膰, zmieni膰 lub uzupe艂ni膰. Tym co nigdy nie ulega zmianie jest tylko Pismo 艢wi臋te.

 

 

NAUKA O PI艢MIE 艢WI臉TYM

 

Pismo 艢wi臋te jest zbiorem 66 ksi膮g. Sk艂ada si臋 ze Starego i Nowego Testamentu. Stary Testament (39 ksi膮g) obejmuje dzieje ludzko艣ci, szczeg贸lnie Izraela oraz nauki podane narodowi Bo偶emu przed narodzeniem Jezusa Chrystusa. Nowy Testament (27 ksi膮g) podaje dzieje Jezusa Chrystusa i Aposto艂贸w oraz zbawienn膮 nauk臋 Boga dla ludzko艣ci. Ksi臋gi Pisma 艢wi臋tego pisali 艢wi臋ci Bo偶y ludzie pod natchnieniem Ducha Bo偶ego, a zatem Pismo 艢wi臋te jest wystarczaj膮ce, by pozna膰 Boga, Jego Wol臋 i uzyska膰 zbawienie z 艂aski. Traktowanie tradycji ludzkiej i innych ksi膮g jako 藕r贸d艂a wiary jest b艂臋dne i szkodliwe dla zbawienia. Ksi臋gi apokryficzne traktujemy jako niekanoniczne, lecz jako historyczne. Teksty: 2Tym 3,16; 2Piotr 1,20; Gal 1,11; Hebr 1,1-2; 2Sam 23,1-2; Mt 24,35; Obj 22,18-19 

 

B脫G-OJCIEC NIEBIESKI

 

Jedyny Najwy偶szy B贸g i W艂adca Wszechrzeczy. Ojciec Pana Jezusa Chrystusa i ludzko艣ci. Stw贸rca wszelkich istot na niebie i na ziemi. Jest Istot膮 Duchow膮. B贸g-Ojciec objawiony jest w Pi艣mie 艢wi臋tym, a Jego Moc i Wielko艣膰 r贸wnie偶 w dzie艂ach przyrody i w sumieniach ludzkich. Ca艂kowicie poznany b臋dzie dopiero przez zbawionych w wieczno艣ci. B贸g zakaza艂 czynienia Swojej podobizny w jakiejkolwiek formie. Jest Istot膮 Wszechwiedz膮c膮, pe艂n膮 mi艂o艣ci i sprawiedliwo艣ci. Teksty: 1Moj 1,1; 1Sam 2,3(BT); Iz 40,26; Mt 6,9; Jan 3,16; 4,24; 20,17; DzAp 17,24-31; Rzym 1,20; 1Kor 13,12-13; 1Tym 1,17; Ef 4,6; 1Jan 4,8 

 

 

JEZUS CHRYSTUS

 

Jezus Chrystus jest Jednorodzonym Synem Bo偶ym oraz Zbawicielem 艢wiata. Przez Niego i dla Niego B贸g stworzy艂 wszystkie rzeczy. Jest Istot膮 Duchow膮 - zrodzony przez Ojca, dziedziczy Natur臋 Bo偶膮, dlatego nazwany jest Bogiem. Podporz膮dkowany Ojcu, kt贸remu poddany zostaje na zawsze. Z Woli Ojca przyszed艂 w postaci cz艂owieka na ziemi臋, by Swoj膮 Ofiar膮 zado艣膰uczyni膰 Bo偶ej Sprawiedliwo艣ci, wykupi膰 ludzi z wiecznej 艣mierci oraz pojedna膰 cz艂owieka z Bogiem - Ojcem. Po zmartwychwstaniu usiad艂 po prawicy Ojca, obejmuj膮c w艂adz臋 kr贸lewsk膮. S艂u偶y Ko艣cio艂owi Bo偶emu (艢wi膮tyni Duchowej) jako Najwy偶szy Kap艂an wed艂ug porz膮dku Melchisedeka. Teksty: Jan 1,1-3; 3,16.18; 20,17, Hebr 1,3.8-9; 4-14-16; 8,12; Rzym 6,23; 5,10-11; 1Kor 15,28; Kol 1,15-16; 1Piotr 2,24; Mt 28,18; Dan 7,13 

 

DUCH 艢WI臉TY

 

Duch 艢wi臋ty jest wp艂ywem i Moc膮 Najwy偶szego. Wyp艂ywa od Boga-Ojca i Pana Jezusa Chrystusa. Wylanie Ducha 艢wi臋tego nast膮pi艂o w dniu Pi臋膰dziesi膮tnicy. B贸g i Chrystus przez wszystkie wieki istnienia ludzkiego utrzymywali i utrzymuj膮 kontakt z lud藕mi przede wszystkim przez Ducha 艢wi臋tego. B贸g przez tego偶 Ducha podtrzymuje i rozwija Dzie艂o Swoje, uczy Sw贸j Lud i wyrywa od pokus. B贸g piecz臋tuje Duchem 艢wi臋tym Sw贸j Lud, dlatego grzeszy膰 przeciwko Duchowi 艢wi臋temu jest grzeszy膰 na 艣mier膰. Wszelkie wyst臋puj膮ce w Biblii okre艣lenia Ducha 艢wi臋tego - Bo偶y, Pa艅ski, Chrystusowy, 艢wi臋ty, Ojcowski - odnosz膮 si臋 do tego samego Ducha. B贸g przez Ducha 艢wi臋tego zsy艂a Ko艣cio艂owi wielkie i zbawienne dary. Dary te s艂u偶膮 ku budowaniu Ko艣cio艂a Bo偶ego. Cz艂owiek wierz膮cy jest mieszkaniem dla Ducha 艢wi臋tego, a jego chrze艣cija艅stwo objawia si臋 poprzez "owoce Ducha 艢wi臋tego". Chrze艣cijanin nie korzystaj膮cy z dar贸w Ducha 艢wi臋tego i nie przynosz膮cy "owoc贸w Ducha 艢wi臋tego" nie wzrasta duchowo i nie przyczynia si臋 do budowania Ko艣cio艂a Bo偶ego. Teksty: Iz 63,7-14; 艁k 24,49; Jan 14,16-17.26; 15,26; 16,7-13; DzAp 1,8; 2,1-4; Rzym 8,9; 12 r.; 1Kor 2,12;12 r.; 2Kor 3,17-18; Ef 1,13; 4,7.14.30; Gal 5,22-23; 2Piotr 1,21; 1Tes 4,8; 5,19

 

MI艁O艢膯 BO呕A

 

Mi艂o艣膰 jest istotn膮 cech膮 charakteru Boga, jest poznaniem Boga, oraz podstaw膮 Bo偶ego Planu Zbawienia. Jest najwi臋kszym przykazaniem, st膮d biblijny spos贸b 偶ycia teraz i na zawsze (w 偶yciu doczesnym i w wieczno艣ci) jest i b臋dzie oparty na Bo偶ej zasadzie mi艂o艣ci. Dowodem mi艂o艣ci do Boga jest m.in. mi艂o艣膰 do bli藕niego. Z niej wynika zasada r贸wno艣ci i wolno艣ci wszystkich ludzi, bez wzgl臋du na pochodzenie spo艂eczne czy narodowe. Przyk艂adem Mi艂o艣ci Bo偶ej do cz艂owieka jest 偶ycie, s艂u偶ba i ofiara Syna Bo偶ego. Na艣laduj膮c Jezusa Chrystusa wierz膮cy rozumie, i偶 Mi艂o艣膰 Bo偶a jest dzia艂aniem i s艂u偶b膮 dla dobra innych. Mi艂o艣膰 jest znakiem rozpoznawczym uczni贸w Jezusa Chrystusa, jest streszczeniem Prawa Bo偶ego (Zakonu), obejmuje r贸wnie偶 obcych i nieprzyjaci贸艂. Teksty: Mt 5,43-48; 22,34.40; Jan 3,16; 13,35; 15,12; DzAp 17,26; Rzym 13,8-10; 1Kor 13,4-8; Gal 3,28; 1Jan 4,8-10

 

 

艁ASKA BO呕A

 

Wszelkie dzia艂anie Bo偶e w stosunku do cz艂owieka opiera si臋 na 艂asce. 艁aska jest oznak膮 mi艂o艣ci okazanej niegodnej istocie. Lituje si臋 ona nad tymi, kt贸rzy zas艂u偶yli na gniew i kar臋. 艁aska Bo偶a objawi艂a si臋 w Jezusie Chrystusie dla wszystkich ludzi. Cz艂owiek bez 艁aski Bo偶ej jest grzesznym buntownikiem przeciw 艣wi臋temu Prawu Bo偶emu, gdy偶 偶yje wed艂ug po偶膮dliwo艣ci cia艂a. 艁aska Bo偶a ofiaruje cz艂owiekowi odpuszczenie grzech贸w, usprawiedliwienie, pojednanie z Bogiem, zbawienie oraz moc do 偶ycia wiary. Dzi臋ki 艁asce Bo偶ej grzesznik mo偶e sta膰 si臋 Dzieckiem Bo偶ym. 艁aska Bo偶a uczy wyrzeczenia si臋 wszelkiego z艂a, zmiany 偶ycia, pos艂usze艅stwa i gorliwego na艣ladowania dobrych uczynk贸w. Cz艂owiek 艣wiadomie odrzucaj膮cy 艁ask臋 Bo偶膮 zamyka przed sob膮 Kr贸lestwo Bo偶e. Teksty: Mt 18,21-27; Jan 1,12; Rzym 3,22-23; Ef 1,3-4.6-8; 2,8-10; Gal 5,19-21; Kol 1,20-22; Tyt 2,11-14; 3,7; Hebr 10,26-31 

 

 

WIARA

 

Wiara jest pewno艣ci膮 tego, czego si臋 oczekuje, jest przekonaniem o rzeczywistym istnieniu tego, czego si臋 nie widzi. Wiara to wielki przywilej Dzieci Bo偶ych, podstawowy warunek przyst膮pienia do Boga, usprawiedliwienia i podobania si臋 Bogu. Niedowiarstwo 艣wiata i fa艂szywa nauka uderzaj膮 i do艣wiadczaj膮 wiar臋 Dziecka Bo偶ego. Zwyci臋zc膮 w tym do艣wiadczeniu zostaje chrze艣cijanin, kt贸rego wiara oparta jest na niewzruszonym fundamencie nieomylnego S艂owa Bo偶ego. Prawdziwie doskona艂a wiara Dzieci Bo偶ych musi by膰 偶ywa, czyli skuteczna przez mi艂o艣膰, objawiaj膮ca si臋 w przestrzeganiu Prawa Bo偶ego i w dobrych uczynkach - musi wzrasta膰 i rozwija膰 si臋 poprzez: S艂owo Bo偶e, modlitw臋 i do艣wiadczenia, poprzez aktywn膮 s艂u偶b臋 w Ko艣ciele. W czasach ostatecznych niekt贸rzy odpadn膮 od wiary; ich upodobanie w 艣wiecie b臋dzie dla nich zgub膮. Teksty: Hebr 11 r.; 12,2; 10,22; 1Kor 2,5; 13,13; 1Jan 5,4; Gal 5,6; 1Tym.3,9; 4,3-1; 1Piotr 1,3-9; Jak 2,19-29, 艁k 17,5; Rzym 10,17

 

POS艁USZE艃STWO BOGU

 

Pos艂usze艅stwo Bogu jest podstawowym warunkiem harmonijnego i szcz臋艣liwego istnienia nie tylko cz艂owieka, lecz ca艂ego Wszech艣wiata. Przyczyna tragedii i niepowodze艅 ludzko艣ci tkwi w niepos艂usze艅stwie Prawu Bo偶emu. Niepos艂usze艅stwo jest buntem i grzechem przeciwko Stw贸rcy i prowadzi do zguby doczesnej i wiecznej. Jezus Chrystus jest doskona艂ym przyk艂adem pos艂usze艅stwa Bogu a偶 do 艣mierci. Jest On dla wszystkich tych, kt贸rzy s膮 Jemu pos艂uszni, "Sprawc膮 zbawienia wiecznego". Pismo 艢wi臋te ukazuje wiele przyk艂ad贸w pos艂usze艅stwa oraz wynikaj膮ce z tego skutki. Bez pos艂usze艅stwa niemo偶liwa jest pokuta i nawr贸cenie, 艣wi臋te 偶ycie i zbawienie. Pos艂usze艅stwa nie zast膮pi 偶adna ofiara sk艂adana przez ludzi. Teksty: 1Moj 26,5; 1Sam 15,22; Ps 119,89-91; Rzym 5,19; Fil 2,5-9; Hebr 5,5-9; 1Piotr 1,13-16

 

 

PRAWO BO呕E (ZAKON)

 

Podstaw膮 sprawowania sprawiedliwych rz膮d贸w na ziemi s膮 sprawiedliwe prawa. Pierwszym Prawodawc膮 jest B贸g. Wola Jego zosta艂a wyra偶ona w przykazaniach, przepisach i ustawach reguluj膮cych stosunek cz艂owieka do Boga i do bli藕niego. Prawo Bo偶e, b臋d膮ce podstawow膮 regu艂膮 偶ycia wierz膮cego, jest 艣wi臋te, sprawiedliwe i dobre w ka偶dym czasie. Biblijne okre艣lenie "Prawo Bo偶e" (Zakon-Torra, Nomos) odnosi si臋 zar贸wno do moralnego Prawa Bo偶ego (g艂贸wnie Dekalog - Dziesi臋膰 Bo偶ych Przykaza艅) jak te偶 do Prawa Obrz臋dowego. Prawo jest w swej istocie niezmienne. Umieraj膮c na krzy偶u jako doskona艂a Ofiara, Jezus Chrystus wype艂ni艂 symboliczne Prawo Obrz臋dowe, natomiast Prawo Moralne pozosta艂o dla chrze艣cijan podstawow膮 regu艂膮 偶ycia i pobo偶no艣ci. Prawo Moralne obejmuje: Dwa Przykazania Mi艂o艣ci (Boga i cz艂owieka), Dziesi臋cioro Przykaza艅 Bo偶ych (Dekalog) i inne przykazania dotycz膮ce moralno艣ci. Prawo Moralne nie ma mocy usprawiedliwienia, lecz wierz膮cy poznaje przez nie grzech, odczuwa konieczno艣膰 pokuty, wielk膮 potrzeb臋 艂aski i przez przestrzeganie daje dow贸d pos艂usze艅stwa Bogu i mi艂o艣ci do Niego. Prawo Bo偶e przez ca艂膮 histori臋 ludzko艣ci by艂o i jest celem szczeg贸lnej nienawi艣ci i atak贸w szatana, jego zwolennik贸w i s艂ug. Szatan (istota zwana te偶 diab艂em) jest przeciwnikiem Boga i Ludu Bo偶ego. Jest on kusicielem, posiadaj膮cym zdolno艣膰 przemienienia si臋 w anio艂a 艣wiat艂o艣ci; od samego pocz膮tku by艂 morderc膮 i k艂amc膮. Lud Bo偶y musi si臋 mu przeciwstawi膰. Na ko艅cu b臋dzie on zg艂adzony w "jeziorze ognistym". Teksty: Ps 111; 19,8-9; 2Moj 20,1-17; Hebr 7,15-19; 9,1-10, 10,1-20; Mt 5,17-19.21-22.27-28; 13,38-39; 19,16-19;Rzym 7,7.12; Jak 2,10-12; 4,7; 1Jan 2,3-7; 3,4; Ef 2,14-15; 6,11; Kol 2,13-17; 1Kor 7,19; 2Kor 11,14; 1Piotr 5,8; Jan 8,44; Obj 12,9.17; 14,12; 20,2.10

 

 

DZIE艃 PA艃SKI - SOBOTA

 

Zgodnie z czwartym przykazaniem 艣wi臋tego Dekalogu, Dniem Pa艅skim jest si贸dmy dzie艅 tygodnia - sobota. Uostanowiony zosta艂 przy stworzeniu 艣wiata i jest jego pami膮tk膮 . B贸g sam odpocz膮艂 w dniu si贸dmym, pob艂ogos艂awi艂 go i uczyni艂 艣wi臋tym. Jezus potwierdzi艂 艣wi臋to艣膰 Dnia Pa艅skiego, ukaza艂 jego w艂a艣ciwe znaczenie i wspania艂o艣膰 przez wype艂nienie czwartego przykazania oraz w艂asne o艣wiadczenie, i偶 "sabat dla cz艂owieka jest uczyniony". Prawd臋 t臋 udokumentowa艂 w艂asnym codziennym 偶yciem. Prawdziwe Dzieci Bo偶e przez wszystkie wieki zachowywa艂y sobot臋 jako Dzie艅 Pa艅ski. Wszechwiedz膮cy B贸g przewiduj膮c, 偶e przykazanie to b臋dzie nagminnie 艂amane, a wreszcie zmienione, opatrzy艂 znamiennym s艂owem "PAMI臉TAJ"! Dzie艅 ten by艂 i jest znakiem mi臋dzy Bogiem a Jego Ludem. Dzie艅 Pa艅ski - sobota - trwa od wieczora (zachodu s艂o艅ca) w pi膮tek do wieczora (zachodu s艂o艅ca) w sobot臋. Teksty: 1Moj 2,1-3; 2Moj 16,14-30; 20,8-11; 3Moj 23,32; Iz 58,13-14; 艁k 4,16-19; 23,50-56; Mt 24,20; Mr 2,27-28; Hebr 4,9(BT); DzAp13,13-14.42.44; 16,12-15; Obj 1,10; Jak 2,10-12 

 

 

NAWR脫CENIE

 

Nawr贸cenie - zwane r贸wnie偶 nowonarodzeniem - jest g艂臋bok膮 i ca艂kowit膮 przemian膮, jakiej w sercu i 偶yciu cz艂owieka dokonuje B贸g. Jest to akt jednorazowy, prze艂omowy dla 偶ycia ludzkiego. Poprzedza je d艂u偶szy lub kr贸tszy okres przygotowania. Przemiany tej dokonuje B贸g poprzez Ducha 艢wi臋tego, przy 艣wiadomym i dobrowolnym wsp贸艂uczestnictwie cz艂owieka. Jest to wynikiem 艁aski Bo偶ej. Nawr贸cenie obejmuje ca艂kowit膮 zmian臋 dotychczasowego sposobu my艣lenia, m贸wienia i post臋powania. Obejmuje ca艂ego cz艂owieka, jego ducha, dusz臋 i cia艂o. Istotn膮 oznak膮 nawr贸cenia jest skrucha i wyznanie grzech贸w oraz decyzja o prowadzeniu sprawiedliwego, zgodnego z Wol膮 Bo偶膮 偶ycia. Zewn臋trznym znakiem nawr贸cenia jest chrzest. Cz艂owiek nawr贸cony, dbaj膮c o doskona艂o艣膰 i 艣wi臋to艣膰 swego chrze艣cija艅skiego 偶ycia, musi codziennie zwyci臋偶a膰 grzech. Biblia nazywa to "odradzaniem si臋 z dnia na dzie艅". Teksty: Iz 55,7; Joel 2,12-13; Jan 3,1-6; DzAp 2,38; 2Kor 4,16; 7,10; Ef 4,13-15.22-33; 1 Jan 1,9 

 

 

ZEWN臉TRZNE CECHY CHRZE艢CIJANINA

 

Chrze艣cijanin w widoczny spos贸b odr贸偶nia si臋 od swego otoczenia wieloma znamiennymi cechami zewn臋trznymi. Swym zachowaniem i wygl膮dem zewn臋trznym prezentuje najwy偶szy stopie艅 kultury i moralno艣ci biblijnej. Do cech jego nale偶膮 m.in.: skromno艣膰, pokora, zr贸wnowa偶enie, 艂agodno艣膰, dobro膰 i czysto艣膰 cielesna. Te cechy objawiaj膮 si臋 r贸wnie偶 poprzez mow臋, umiej臋tno艣膰 s艂uchania, widoczn膮 cierpliwo艣膰, w艂a艣ciwy ubi贸r, uczesanie, nakrywanie przez niewiasty g艂贸w do modlitwy. Chrze艣cijanin d膮偶y do pi臋kna wewn臋trznego, uznaje pi臋kno naturalne, a jest przeciwny sztucznemu upi臋kszaniu si臋. Jest przeciwny takiemu towarzystwu i takim formom rozrywki, kt贸re nie uwzgl臋dniaj膮 wysokich wymaga艅 Pisma 艢wi臋tego i s膮 przesycone nieprzyzwoito艣ci膮, nieczysto艣ci膮 i rozpust膮. Pismo 艢wi臋te zaleca w艂a艣ciwe korzystanie z dar贸w Bo偶ych jak. kontakt z przyrod膮, s艂o艅cem, powietrzem i wod膮, korzystanie z dobrej muzyki, 艣piewu i literatury, kt贸re nas buduj膮, korzystanie ze spotka艅 (agap) Ludu Bo偶ego. Ko艣ci贸艂 zaleca swoim cz艂onkom wystrzeganie si臋 wszystkiego "co ma cho膰by poz贸r z艂a". Teksty: Ef 5,3-4; 1Tym 2,8-9; 2Tym 2,22; Tyt.2,1-5; Jak 3,1-12; 1Kor 6,9-10; 11,6.14-15; 1Tes 5,12-23; 1Piotr 3,1-5; 1Jan 2,15-17

 

 

ZDROWIE CZ艁OWIEKA

 

Najlepszym lekarzem cz艂owieka jest B贸g. W Pi艣mie 艢wi臋tym zawar艂 On wa偶ne nakazy dotycz膮ce naszego zdrowia psychicznego i cielesnego. Dla utrzymania dobrego zdrowia psychicznego zasadnicze znaczenie ma przyj臋cie i piel臋gnowanie w艂a艣ciwego 艣wiatopogl膮du biblijnego, st膮d niezwykle wa偶nym jest eliminowanie grzechu i walka z jego przyczynami. By utrzyma膰 zdrowie cielesne, nale偶y dba膰 o higien臋 cia艂a (czysto艣膰, ruch, odpoczynek, kontakt z przyrod膮), wstrzymywa膰 si臋 od nieczystych pokarm贸w (np. mi臋so wieprzowe), w艂a艣ciwie si臋 od偶ywia膰 (unika膰 ob偶arstwa), nie ulega膰 na艂ogom, alkoholizmowi, nie u偶ywa膰 nikotyny ani narkotyk贸w. Teksty: 1Tes 5,23; 2Moj 15,26; 20,8-11, 3Moj 11,1-47; 艁k 21,34; Ps 103,3; 127,2; Iz 66,15-17; Mt 11,28-30; DzAp 15,29; 1Tym 4,12; 2Tym 1,7-12; 1Kor 6,10; 10,31; 1Piotr 4,3

 

 

CODZIENNE 艢WIADECTWO WIARY

 

Zadaniem Ko艣cio艂a Bo偶ego jest 艣wiadczenie o Prawdzie Bo偶ej i Zbawieniu w Jezusie Chrystusie. Ka偶dy cz艂onek zboru w miar臋 posiadania daru Ducha 艢wi臋tego odczuwa odpowiedzialno艣膰 za 艣wiat, kt贸ry idzie na zag艂ad臋. Odpowiedzialno艣膰 ta przejawia si臋 g艂贸wnie we w艂膮czaniu si臋 w misyjn膮 prac臋 Ko艣cio艂a. 艢wiadczenie o Prawdzie i Zbawieniu mo偶liwe jest r贸偶nymi sposobami: ustnie, przez Bibli臋, listy misyjne, literatur臋 Ko艣cio艂a oraz codzienne 偶ycie chrze艣cija艅skie. Ustne g艂oszenie to nawi膮zywanie kontakt贸w misyjnych z lud藕mi, utrzymywanie z nimi 艂膮czno艣ci i zapraszanie do s艂uchania S艂owa Bo偶ego. G艂osimy te偶 przez rozpowszechnianie Pisma 艢wi臋tego, przez rozsy艂anie list贸w misyjnych do zainteresowania os贸b, przez literatur臋 ko艣cieln膮 wydawan膮 dla nawr贸cenia ludzi. Wa偶n膮 stron膮 wydawania 艣wiadectwa jest w艂a艣ciwe prowadzenie chrze艣cija艅skiego 偶ycia, przez kt贸re wielu mo偶e doj艣膰 do poznania Prawdy. 艢wiadectwo s艂贸w, aby by艂o skuteczne, musi by膰 poparte 艣wiadectwem 偶ycia. Teksty: Mt 5,16; 24,24; PrzSal 24,11; DzAp 8,4; 1Kor 5,9; 2Kor 3,2; 5,11; Kol 4,16; 2Tym 2,5.15; 1Piotr 2,12; 2Piotr 3,6

 

 

MODLITWA

 

Modlitwa jest bezpo艣rednim i niezawodnym po艂膮czeniem z Bogiem. Zgodnie z nakazem Pisma 艢wi臋tego Ko艣cio艂owi Bo偶emu potrzeba wytrwa艂ej i pokornej modlitwy, jako najwi臋kszej wewn臋trznej potrzeby dzieci Bo偶ych. Ko艣ci贸艂 i ka偶dy cz艂onek Ko艣cio艂a modli si臋 w Imieniu Jezusa Chrystusa. Skutek modlitwy jest zale偶ny od wiary, cierpliwo艣ci, pos艂usze艅stwa oraz Woli Boga. Rozr贸偶niamy nast臋puj膮ce rodzaje modlitwy: chwalebne, dzi臋kczynne, wyra偶aj膮ce pro艣by i b艂agania, pokutne, publiczne w zgromadzeniu i osobiste. Modlimy si臋 przy wszystkich okoliczno艣ciach 偶ycia i porach dnia, np. w nabo偶e艅stwach, powitaniach, po偶egnaniach, posi艂kach, chorobie, smutku, w niebezpiecze艅stwach, w pracy misyjnej, rano i wieczorem. Lud Bo偶y modli si臋 w r贸偶nych miejscach, np. w sali zgromadze艅, w domach prywatnych, w otoczeniu przyrody, w podr贸偶y. W szczeg贸lnych okoliczno艣ciach S艂owo Bo偶e zaleca modlitw臋 po艂膮czon膮 z postem. Dziecko Bo偶e do modlitwy winno by膰 wewn臋trznie (duchowo) w艂a艣ciwie usposobione. Uznajemy wszystkie biblijne formy modlitwy. Teksty: PrzSal 28,9; Mt 6,6; 26,41; 艁uk 1,10; 18,1; Jan 14,13; DzAp 1,14; 20,36; 28,8; Rzym 15,30; Ef 5,20; Kol 1,3; 1Tes 5,17.18; 1Tym 2,1; Hebr 10,25; Jak 5,13.16 

 

 

MA艁呕E艃STWO I RODZINA

 

Ma艂偶e艅stwo i rodzina s膮 instytucjami ustanowionymi przez Boga. Ma艂偶e艅stwo jako zwi膮zek monogamiczny, dozgonny i trwa艂y jest 艣cis艂膮 wsp贸lnot膮 duchowo-cielesn膮. Mi艂o艣膰 i wierno艣膰 s膮 zasadniczymi cechami, decyduj膮cymi o trwa艂o艣ci ma艂偶e艅stwa i rodziny. M膮偶 i 偶ona wzajemnie si臋 mi艂uj膮. lecz g艂ow膮 w tym zwi膮zku jest m膮偶, za艣 偶ona okazuje uleg艂o艣膰 m臋偶owi. Separacja ma艂偶e艅ska mo偶e (lecz nie musi) nast膮pi膰 z przyczyny nierz膮du. Pismo 艢wi臋te ostrzega przed wi膮zaniem si臋 wierz膮cych z niewierz膮cymi. Podstawowym celem ma艂偶e艅stwa jest wzajemne 艣wiadczenie sobie mi艂o艣ci. Obowi膮zkiem rodzic贸w jest wszechstronne wychowanie swoich dzieci ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem warto艣ci chrze艣cija艅skich, co przejawia si臋 w nauczaniu zasad Pisma 艢wi臋tego, a zw艂aszcza pos艂usze艅stwa osi膮ganego poprzez stosowanie rozwa偶nego systemu napomnie艅 i kar. Rodzice powinni mie膰 r贸wnie偶 na uwadze potrzeby materialne swoich dzieci. O warto艣ci chrze艣cija艅skiej rodziny decyduje te偶 pos艂usze艅stwo dzieci i cze艣膰 okazywana rodzicom przez ca艂e 偶ycie. Zbudowane na w艂a艣ciwych chrze艣cija艅skich zasadach ma艂偶e艅stwo i rodzina staj膮 si臋 mocn膮 podpor膮 Ko艣cio艂a Bo偶ego i przekonuj膮cym 艣wiadectwem wiary. Teksty: 1Moj 2,19-23; Mt 19.5-6; PrzSal 5,15-20; 19,18; 29,15; KazSal 9,9; Ef 5,22.23; 1Kor 7,10.11; 1Tes 4,3-5; 5Moj 5,6-8; 6,6.7; PrzSal 1,8.9; 2Kor 6,14-16; 1Kor 11,3-16; 1Tym 5,4.14; Ef 6,1-4 

 

OBRZ臉DY BIBLIJNE

 

Zewn臋trznym wyznaniem wiary jest chrzest przez ca艂kowite zanurzenie. Mo偶e on nast膮pi膰 w wieku ca艂kowitej dojrza艂o艣ci umys艂owej. Ko艣ci贸艂 Bo偶y dokonuje chrztu na wyra藕ne, bezpo艣rednie polecenie Jezusa Chrystusa. Chrzest musi by膰 poprzedzony pokut膮, nawr贸ceniem si臋, wiar膮 i gor膮cym pragnieniem. W贸wczas jest to znakiem pogrzebania dotychczasowego 偶ycia, odpuszczenie grzech贸w i powstanie do nowego 偶ycia w Bogu. Po chrzcie starsi Ko艣cio艂a dokonuj膮 Biblijnego wk艂adania r膮k, kt贸re zwykle wi膮偶e si臋 z nape艂nieniem Duchem 艢wi臋tym. Ze wzgl臋du na wielk膮 potrzeb臋 wp艂ywu Ducha 艢wi臋tego, by Ko艣ci贸艂 m贸g艂 偶y膰 i rozwija膰 si臋, wk艂adanie r膮k na nowo ochrzczonych ma wielkie znaczenie. Wk艂adanie r膮k mo偶e mie膰 i inne znaczenie. Odr贸偶niamy wk艂adanie r膮k ku uzdrowieniu, ku b艂ogos艂awie艅stwo oraz ku po艣wi臋ceniu w pracy Pa艅skiej, np. jako diakon. Drugie wk艂adanie r膮k ma na celu r贸wnie偶: ordynacj臋 starszych zboru, biskup贸w wed艂ug zalece艅 biblijnych. Na 偶yczenie rodzic贸w b艂ogos艂awi si臋 ich dzieci przez wk艂adanie na nie r膮k, s艂u偶y to tak偶e wzrostowi zboru. Innym wa偶nym obrz臋dem w 偶yciu chrze艣cija艅skim jest Wieczerza Pa艅ska (艂amanie chleba), poprzedzona obrz臋dem pokory - umywania n贸g. Wieczerza Pa艅ska jest pami膮tk膮 艣mierci i przelania krwi Pana Jezusa Chrystusa. Chleb jest symbolem cia艂a, a wino jest symbolem krwi. Do uczestnictwa w Wieczerzy Pa艅skiej Dziecko Bo偶e musi przyst臋powa膰 godnie, z czystym sumieniem wobec Boga i ludzi. W Pi艣mie 艢wi臋tym dostrzegamy jeszcze obrz臋d pomazania olejkiem osoby chorej (na 偶yczenie) wraz z modlitw膮 o jej uzdrowienie. Niewiasty chrze艣cija艅skie przestrzegaj膮 biblijnego zwyczaju nakrywania g艂贸w do modlitwy i prorokowania. Ko艣ci贸艂 praktykuje r贸wnie偶 na osobiste 偶yczenie nowo偶e艅c贸w b艂ogos艂awie艅stwo 艣lubne. Ko艣ci贸艂 udziela tak偶e osobistej przys艂ugi - przez organizacj臋 pogrzebu swoim cz艂onkom i przyjacio艂om, pociesza S艂owem Bo偶ym rodziny os贸b zmar艂ych. Teksty: Mt 28,19.20; Mr 16,16; DzAp 2,38.39; Hebr 6,1-3; DzAp 8,14-17; 9,17; 13,2.3; 2Tym 1,6.7; Mr 16,17.18; Mt 19,13-15; 1Moj 48,13.14; Mt 26,26-29; 1Kor 11,23-29; Jan 13,3-17; Jak 5,14.15; 1Kor 11,1-16

 

 

CZ艁OWIEK

 

B贸g stworzy艂 cz艂owieka dobrego i doskona艂ego. Na skutek grzechu sta艂 si臋 on grzesznym i 艣miertelnym. Cz艂owiek to duch, dusza i cia艂o. Ani duch, ani dusza, ani cia艂o oddzielnie nie tworz膮 osobowo艣ci i 艣wiadomie istnie膰 nie mog膮. Dusza ludzka jest 艣miertelna. Nie艣miertelno艣膰 otrzyma cz艂owiek (z 艁aski Bo偶ej przez Jezusa Chrystusa i poprzez podporz膮dkowanie si臋 Woli Bo偶ej) w dniu zmartwychwstania sprawiedliwych. Nauki o "duszy nie艣miertelnej", 偶yciu pozagrobowym i czy艣膰cu s膮 niezgodne z Pismem 艢wi臋tym. Pismo 艢wi臋te ostrzega ludzi przed wywo艂ywaniem duch贸w i spirytyzmem. Teksty: 1Moj 1,31; 3Moj 20,6.27; 5Moj 18,9-12; Job 7,8-10; Ps 146,4; KaznSal 7,29; 9,5-6.10; Izaj 8,19-20; Ezch 18,4; Mt 10,28; Jan 11,11; Rzym 5,12; 6,23; 1Tes 4,13-17; 5,23; 1Tym 1,17; 6,16; 2Tym 4,8

 

 

 

艢WI膭TYNIA BO呕A

 

艢wi膮tynia Bo偶a by艂a, jest i b臋dzie jedynym o艣rodkiem S艂u偶by Bo偶ej. W Starym Testamencie materialna 艢wi膮tynia Bo偶a by艂a miejscem spotkania ludzi z Bogiem. Sk艂ada艂a si臋 z miejsca 艣wi臋tego i naj艣wi臋tszego. Okre艣lona by艂a r贸偶nymi nazwami: "przybytek i namiot zgromadzenia", "namiot 艣wiadectwa", "ko艣ci贸艂", "Dom Bo偶y". S艂u偶ba Bo偶a w tej 艣wi膮tyni polega艂a przede wszystkim na sk艂adaniu ofiar. 艢wi膮tynia ta i jej s艂u偶ba by艂a niedoskona艂a i by艂a symbolem oraz obrazem 艢wi膮tyni Duchowej i jej s艂u偶by. Z chwil膮 艣mierci Jezusa Chrystusa starotestamentowa 艣wi膮tynia straci艂a swoje znaczenie. Powsta艂a nowa Duchowa 艢wi膮tynia, kt贸rej budowniczym jest sam Pan. Ta nowa Duchowa 艢wi膮tynia, zwana Niebiesk膮, powsta艂a przez po艂膮czenie w Chrystusie rodziny Bo偶ej na ziemi z rodzin膮 Niebiesk膮. W tej 艢wi膮tyni odbywa si臋 doskona艂a, zbawienna S艂u偶ba Bo偶a. Jedynym Najwy偶szym Kap艂anem Niebieskiej 艢wi膮tyni jest Jezus Chrystus, kt贸ry jest jednocze艣nie Opok膮, Kamieniem W臋gielnym, Fundamentem, S艂ug膮 i Panem w tej 艢wi膮tyni. S艂u偶ba ta polega na g艂oszeniu S艂owa Zbawienia i Pojednania, na powszechnym kap艂a艅stwie, na sk艂adaniu duchowych ofiar, na szafarstwie d贸br i 艂ask Bo偶ych. Lud Bo偶y widz膮c, 偶e jest 艢wi膮tyni膮 Bo偶膮, dba o jej czysto艣膰 i 艣wi臋to艣膰. Teksty: 2Moj 25,8; 4Moj 9,15; DzAp 7,44.47.48; Mt 27,51; 1Tym 3,15; Hebr 8,1.2; Zach 6,12.13; 1Ptr 2,5-9; Ef 2,6.19-22; Jan 2,19-22; 14,23; 1Kor 3,16.17; Ef 5,27; Hebr 3,6 (BG); Jan 15,19; 17,14; Ef 1,10; Hebr 12,22-24; Ef 3,14-15 

 

S膭D BO呕Y

 

Zgodnie z Wol膮 Bo偶膮 i Jego sprawiedliwym Prawem cz艂owiek, kt贸ry chce 偶y膰 wiecznie, powinien przestrzega膰 zasad podanych przez Stw贸rc臋. Niepos艂usze艅stwo powoduje, 偶e cz艂owiek staje si臋 winnym przest臋pstwa i podlega s膮dowi. Zap艂at膮 za grzech jest 艣mier膰. B贸g jest Istot膮 nieomyln膮, a zatem i Jego decyzje podejmowane na s膮dzie s膮 nieomylne i sprawiedliwe. Wszyscy ludzie musz膮 zda膰 rachunek ze swojego 偶ycia. Biblia rozr贸偶nia kilka rodzaj贸w s膮du. Cz艂owiek, kt贸ry chce unikn膮膰 kary S膮du Bo偶ego, musi przestrzega膰 Bo偶ych Praw. Szczeg贸lne znaczenie dla zbawienia cz艂owieka w czasie 艁aski ma S膮d Ewangelii. Pod poj臋ciem tym rozumiemy dan膮 przez Boga mo偶liwo艣膰 przyj臋cia lub odrzucenia Ewangelii. Cz艂owiek jest tym, kt贸ry dobrowolnie si臋 os膮dza - b膮d藕 do 偶ycia wiecznego, b膮d藕 na pot臋pienie. Od wyroku pot臋pienia na S膮dzie Ostatecznym nie ma wybawienia. Teksty: 5Moj 5,29; Mt 19,16-19; Rzym 5,12; 6,23; Obj 19,1-3; KazSal 12,13.14; 2Kor 5,10; Jan 5,24; Mt 25,31-45 

 

 

NADZIEJA

 

Nadzieja to radosne oczekiwanie po偶膮danego dobra, spodziewanie si臋, ufno艣膰 i otucha, to pewien rodzaj pewno艣ci czego艣, co ma by膰 udzia艂em cz艂owieka. Jedn膮 z trzech zasadniczych warto艣ci 偶ycia chrze艣cija艅skiego jest Bo偶a nadzieja. Dotyczy ona dw贸ch rzeczywisto艣ci: tera藕niejszej i przysz艂ej. O tera藕niejszej nadziei m贸wimy, gdy sk艂adamy nasze tera藕niejsze 偶ycie w r臋ce Pana, z ufno艣ci膮, 偶e nas poprowadzi. O przysz艂ej nadziei m贸wimy, gdy oczekujemy rado艣nie, cierpliwie i z ufno艣ci膮 spe艂nienia si臋 b艂ogos艂awionych obietnic Bo偶ych. Umo偶liwia nam ona doskona艂膮, trwa艂膮 i ci膮g艂膮 wsp贸lnot臋 z Bogiem, Jezusem Chrystusem i Ludem Bo偶ym w jednym Duchowym Ko艣ciele. Nadzieja Bo偶a jest jedyn膮 wa偶n膮 i fundamentaln膮 warto艣ci膮 dla 偶ycia Ludu Bo偶ego. Bez niej, mimo posiadania r贸偶nych nadziei ludzkich, 偶ycie cz艂owieka jest bezwarto艣ciowe dla Boga - cz艂owiek 偶yje bez nadziei. Teksty: Rzym 8,24.25; Ef 4,4; Rzym 5,5; Ps 14,7; 1Kor 15,19; Kol 1,5; Ef 2,12

 

 

WT脫RNE PRZYJ艢CIE JEZUSA CHRYSTUSA

 

Podstaw膮 wiary i nadziei chrze艣cijan jest s艂awne przyj艣cie Pana Jezusa Chrystusa. B臋dzie ono najwi臋kszym wydarzeniem przysz艂o艣ci i przyczyn膮 najwi臋kszej rado艣ci Dzieci Bo偶ych. Obietnica o drugim przyj艣ciu Pana Jezusa by艂a znana i g艂oszona ju偶 w Starym Testamencie. Chrze艣cijanie wi膮偶膮 z tym wydarzeniem wszystkie swoje nadzieje wieczne. Z chwil膮 przyj艣cia Jezusa nast膮pi zmartwychwstanie, przemienienie i zabranie sprawiedliwych do "Domu Ojca". Dzie艅 przyj艣cia Jezusa jest dla wszystkich ludzi tajemnic膮. Jednak B贸g nawo艂uje do czujno艣ci, uwa偶nego obserwowania znak贸w czasu i przygotowania si臋 na ten wielki dzie艅. Przyj艣cie Jezusa Chrystusa b臋dzie wydarzeniem widzialnym. Przyjdzie On w Chwale Ojca wraz z anio艂ami 艣wi臋tymi. B臋dzie to chwila tragiczna dla jednych, a radosna dla innych. W przyj艣ciu Jezusa Chrystusa rozstrzygni臋ta zostanie ostatecznie wieczna przysz艂o艣膰 sprawiedliwych i niesprawiedliwych. Teksty: Mt 24,27-30.32-36; Jan 14,1-3; DzAp 1,10-11; 1Kor 15,50-54; 1Tes 4,16-17; Flp 3,20-21; Tyt 2,11-14, Judy 14; Obj 22,12 

 

 

WOLNO艢膯 CZ艁OWIEKA, S艁U呕BA WOJSKOWA I POSZANOWANIE W艁ADZY

 

B贸g obdarzy艂 ka偶dego cz艂owieka woln膮 wol膮. Z tego wynika elementarne, osobiste prawo do wolno艣ci sumienia i wyznania, jako podstawy funkcjonowania ka偶dego wolnego spo艂ecze艅stwa. Chrze艣cijanin ma wykazywa膰 mi艂o艣膰 i d膮偶y膰 do tego, by ca艂a ludzko艣膰 by艂a zbawiona. Do tego s膮 te偶 w艂膮czeni nieprzyjaciele, i dlatego Dziecko Bo偶e nie udzieli si臋 w s艂u偶bie wojskowej czy dzia艂aniach wojennych. Chrze艣cijanin jest wolnym cz艂owiekiem, lecz pod p艂aszczykiem wolno艣ci nie mo偶na pochwala膰 i czyni膰 z艂a. Ka偶dy ma prawo 偶y膰 wed艂ug swego sumienia. Z tej elementarnej regu艂y wynika osobista odpowiedzialno艣膰 cz艂owieka przed Bogiem. Wszyscy ludzie wzgl臋dem Boga i Ludu Bo偶ego, bez wzgl臋du na pochodzenie spo艂eczne i narodowe s膮 r贸wni. W艂adza 艣wiecka pochodzi od Boga. Jej celem winna zawsze by膰 obrona praw osobistych, religijnych, spo艂ecznych i obywatelskich ludzi, utrzymywanie porz膮dku i troska o ca艂e spo艂ecze艅stwo. Pismo 艢wi臋te nakazuje poszanowanie w艂adzy 艣wieckiej z uwzgl臋dnieniem zasady "wi臋cej nale偶y s艂ucha膰 Boga ni偶 ludzi" (DzAp 4,19; 5,29), z czego wynika cze艣膰, szacunek, pos艂usze艅stwo, boja藕艅, 艣wiadczenia pieni臋偶ne oraz modlitwy w intencji naszego spokojnego 偶ycia. Teksty: 5Moj 10,17; 30,19; Dan 2,20-22; Mt 22,21; DzAp 4,19, 5,29; Rzym 12,1-2; 13,1-4; 1Kor 2,12 

DLACZEGO SOBOTA

  1. pl
  2. en

KO艢CI脫艁

CHRZE艢CIJAN

DNIA

SOBOTNIEGO

Zgodnie z czwartym przykazaniem Dekalogu, dniem pa艅skim jest si贸dmy dzie艅 tygodnia, czyli sobota. Dzie艅 ten zosta艂 wyr贸偶niony przy stworzeniu 艣wiata przez Boga i jest jego pami膮tk膮. B贸g odpocz膮艂 w dniu si贸dmym, pob艂ogos艂awi艂 go i uczyni艂 艣wi臋tym. Pan Jezus potwierdzi艂 艣wi臋to艣膰 Dnia Pa艅skiego, ukaza艂 jego w艂a艣ciwe znaczenie i wspania艂o艣膰. Nasz Zbawiciel powiedzia艂, 偶e "sabat dla cz艂owieka jest uczyniony". Prawd臋 t臋 potwierdzi艂 w艂asnym 偶yciem. Uczniowie Pana Jezusa byli wierni Prawdzie, a ich uczniowie, przez wszystkie wieki zachowywali sobot臋 jako Dzie艅 Pa艅ski. B贸g przewiduj膮c, 偶e przykazanie to b臋dzie nagminnie 艂amane, a wreszcie zmienione, opatrzy艂 je znamiennym s艂owem "PAMI臉TAJ"!

Dzie艅 ten by艂 i jest znakiem mi臋dzy Bogiem a Jego Ludem.

Sobota - zaczyna si臋  pi膮tek wieczorem, po zachodzie s艂o艅ca i trwa do wieczora (zachodu s艂o艅ca) w sobot臋. Korzystaj z b艂ogos艂awie艅stwa, kt贸rego B贸g udziela swojemu ludowi.

NASZE MEDIA

O NAS

 

Kim jeste艣my

 

Zasady wiary 

 

Nasze zbory

 

 

WYDARZENIA

 

 

 

 

GRUPY DOMOWE

 

 

KONTAKT

 

       798 312 144

 

       sekretariat@kchds.pl

 

       43-300 Bielsko-Bia艂a, 

       Cieszy艅ska 96        

 

BNP PARIBAS Bank Polski S.A. nr rachunku: 

11 1750 0012 0000 0000 3499 4498

IBAN - PL 11 1750 0012 0000 0000 3499 4498

SWIFT - RCBWPLPW

 

 

 

 

 

DZIA艁ALNO艢膯

 

Edukacja

Wydawnictwo

Federacja

 

 

 

 

Copyright 2018 KChDS